Zeyrek Camii

'Marmara Bölgesi' forumunda ASİ MARDİNLİ tarafından 1 Nisan 2009 tarihinde açılan konu

  1. Sponsorlu Bağlantılar
    Zeyrek Camii konusu Zeyrek Camii

    [​IMG]

    Zeyrek Camii (Pantokrator Manastırı Kilisesi) İstanbul'un Zeyrek semtinde Doğu Roma döneminden kalma dinî yapıdır. Kilise üç ayrı şapelin bir araya gelmesinde oluşur. Ayasofya'dan sonra İstanbul'da ayakta kalan en büyük kilisedir.

    Güneydeki ilk kilise II. Komnenos'un karısı Eirene tarafından 12. yüzyılın ilk çeyreğinde yaptırıldı. Karısının ölümünün ardından imparator kilisenin kuzeyinde, az ilerisine ikinci bir kilise yaptırdı ve en sonunda bunları birleştirmek için üçüncü bir kilise daha yaptırdı.

    İstanbul'un fethinden sonra ilk medrese burada açıldı. Müderrisi Zeyrek Mehmed Efendi'ydi. Fatih Külliyesiyle birlikte yeni medreselerin yapımı tamamlanınca buradaki medrese kapandı ve bina cami oldu. Şu anda yalnızca güney kısmı cami olarak kullanılmaktadır



    Konumu

    Kompleks Fatih İlçesi bölgesindedir.Popüler komşusu ismini Zeyrek, Fatih camii'nden alır.Eski İmaret Camii güneyinden bir km den daha az uzaklıktadır. Pitoreks (resme uygun) bir yapısı vardır,fakat gec satlerde bozulur ve tehlikelidir.



    Tarih

    1118 ve 1124 tarihleri arasında Bizans imparatoruçesi Eirene Komnena bu manastır sitesini inşa etti.Ve onu Christ Pantokrator 'a adadı.Manastır ana kiliseyi kapsıyordu.Ayrıca Pantokrator ' a bir kütüphane ve bir de hastane adadılar.Eşinin ölümünden sonra,kısaca 1124 den sonra imparator John II Komnenos ilk kilisenin kuzeyine diğer bir kilise inşa etti.ve onu Theotokos Eleousa ya adadı.Neticede (1136) iki türbe Chapel(Saint Micheal'e adanan ) ile birleşti.Kommenos ve Palaiologos hanedanlıklarının İmparatorluk mozelesi haline geldi.Bundan başka, pekçok yüksek rütbeli Bizanslı,İmparator John II ve eşi Eirene,İmparatoriçe Bertha of Sulzbach (İmparator Manuel I Komnenos'un eşi )ve İmparator John V Palaigolos buraya gömüldüler.



    Tanımlama

    İmparatorluk Shapel in apsisi (arkada) girintili tuğla tekniği ile yapıldıTaş işçiliği( Orta dönemdeki Bizans mimari simgesi ) girintili tuğla tekniğine kısmen adopte edildi.Bu teknikte birbiri ardına gelen tuğlalar duvar çizgisinin arkasına monte edildi.Ve karışım yatağına daldırıldı.Bundan dolayı karışım katmanının kalınlığı,normal tuğla katmanının üç katı fazlasıdır.
     

Bu Sayfayı Paylaş