Trombonlar Müzik Aleti - Trombonlar Çalgı

'Müzik Türleri ve Enstrümanları' forumunda Dine tarafından 3 Kasım 2009 tarihinde açılan konu

  1. Dine

    Dine Özel Üye

    Sponsorlu Bağlantılar
    Trombonlar Müzik Aleti - Trombonlar Çalgı konusu
    [​IMG]

    İki çeşidi vardır:
    a. Pistonlu Trombon
    b. Sürgülü Trombon

    Önceleri Pistonlu Trombonun da beş çeşidi vardı:
    a. Soprano Trombon
    b. Alto Trombon
    c. Tenor Trombon
    d. Bas Trombon
    e. Kontrbas Trombon


    Bu çalgılar[​IMG] ağızlıklı[​IMG] alaşımdan yapılma[​IMG] gür ve parlak seslidir. Onaltıncı yüzyılda[​IMG] Opera Orkestralarına ilk kez giren Trombonların[​IMG] Senfoni Orkestralarına girişleri[​IMG] L.V. Beethoven (1770 -1827) nin; Do minör[​IMG] Op. 67 Beşinci Senfonisi ile başlar. Bugün kullanılanları[​IMG] Tenor ve Bas olanlarıdır. Pistonlu olanlarda; sağ el pistonları yürütür[​IMG] sol el çalgıyı tutar. Sürgülü olanlarında ise; piston yoktur. İçice olan devingen boru bölümü[​IMG] çeşitli aralıklara getirilerek (sağ el ile)[​IMG] istenilen sesler sağlanır. Sol el çalgıyı tutar. Tutuşu yere koşut olup[​IMG] ağızlık dudaklara dayatılarak üflenir.
    Dudakların; kusursuz[​IMG] dişlerin; düzgün ve eksiksiz (ön dişler) olması[​IMG] aranılan nitelikler arasındadır. Bu çalgıya[​IMG] onbeş yaştan önce başlamak[​IMG] sakıncalı olabilir. Çalışmalara gelince; başlangıçta[​IMG] her gün için iki[​IMG] gerekli yeterlik sağlandıktan sonra[​IMG] dört saat çalışmak uygundur. Ancak bu süreyi aşmak asla doğru değildir.



    Pistonlu Trombon

    [​IMG]

    Yapıldığı ses : Si b
    Bütün uzunluğu : 111 cm

    Süergülü Trambon


    Yapıldığı ses : Sib - Do
    Uzunluğu : 117 cm

    [​IMG]

    Alaşımlı[​IMG] ağızlıklı soluklu bir çalgıdır.
    Notası kalın seslerde; dördüncü çizgi Fa[​IMG] ince seslerde; dördüncü çizgi Do açkısı ile yazılır.
    Diyapazona göre duyuluşu[​IMG] bir büyük dokuzlu aşağıdandır.
    Solo ve eşlik görevi verilir.
    Orkestra ve Armoni Muzikalarında[​IMG] dört partisi bulunur.
    Ses rengi[​IMG] gür ve parlaktır.


    Ses dizisi genişliği:

    [​IMG]

    a. Kalın bölüm b. Orta bölüm c. İnce bölüm


    Bu çalgıların[​IMG] yapımı[​IMG] dizge oluşumu ve tutuş özellikleri[​IMG] Trombonlar konusunun başında verilen genel bilgilerde belirtildiği gibidir. Pistonlu Trombonlardan genellikle kullanılanları[​IMG] Tenor ve Bas olanlarıdır. Alto Trombonun notaları; üçüncü çizgi Do[​IMG] Bas ve Kontrbas Trombonların notaları; dördüncü çizgi Fa açkısı ile yazılır. Soprano[​IMG] Alto[​IMG] Tenor ve Bas Trombonlar ile araya gelerek[​IMG] erkek seslerini oluştururlar. Trombon partileri yazılırken[​IMG] Trompet ve Kornolar da olduğu gibi uyumsuz aralıklardan kaçınılmalıdır. Beşli ve sekizli; kusurları olmamasına[​IMG] uyumsuz düzenlerin kendi partilerinde çözülmesine özen gösterilmelidir. Duyulan aralıklar[​IMG] insan seslerinde olduğu gibi düşünülmelidir. Dar düzenler alınarak[​IMG] acıklı ve karanlık duygular canlandırılabilir.


    Sürgülü Trombon[​IMG] sökülüp takılabilen dört çeşit borudan oluşmuştur. Bu borular devingen olup[​IMG] birbirinin içinde isteğe göre[​IMG] uzalıp kısalırlar. Böylelikle istenilen sesler elde edilir. Anarmonik sesler aynı yerlerden çıkar. Ses rengi[​IMG] gür ve parlaktır. FF.. deyilerinde[​IMG] görkemli bir etki bırakır. P.[​IMG] veya PP.[​IMG] deyilerinde[​IMG] özellikle çıkartabildiği (kolaylıkla) seslerde verilen ezgilerde[​IMG] tatlı bir duyuluşu vardır.

    Pistonlu Trombonun ses rengi[​IMG] Sürgülü Trombonla kıyaslanacak olursa[​IMG] biraz kapalı düşer. Sürgülü Trombonların çalıcılarında[​IMG] sağlam bir kulak eğitimi olması zorunludur. Yoksa beklenen yararlık sağlanamaz.

    Trombonlar[​IMG] her çeşit bağlı - bağsız[​IMG] dilli[​IMG] diatonik[​IMG] kromatik[​IMG] çabuk dizi[​IMG] ezgisel geçişleri yapabilirse de[​IMG] çabuk olmayan[​IMG] uzun sesli ezgiler seçilir. Sürekli olarak[​IMG] çabuk sesler verilmez. Sürgülü Trombonlar[​IMG] Glissando (kaydırmalı) olarak[​IMG] kullanılabilir. Solo olarak başarı ile kullanılabilirler. Ancak[​IMG] Sürgülü Trombonlarda[​IMG] çalıcının mutlak iyi olması koşulu vardır. Korno ve Bassonlar yoksa[​IMG] özellikle uzun seslerde PP.[​IMG] deyisi ile onların yerlerini doldurur. Üçüncü bölüm çalgılara paydaşlık yapar. Düzen (akor) li eşliklerde kullanılır. Gür ve parlak seslerini de[​IMG] yerinde kullanmak gerekir. Trompet ve Kornetlerin[​IMG] savaş duygularını canlandıran seslenişlerine[​IMG] başarıyla eşlik ederler. Kendi bölümü çalgılarla[​IMG] Bassonlar[​IMG] Bariton ve Bas Saksofonlar[​IMG] Saxhorn Bas ve Kontrbaslarla çok iyi birleşir. Kutsal duyguların seslendiricisi olarak başarılıdır. Solo olarak[​IMG] parlaktır. Solo olarak verilen partilerin[​IMG] Tenor niteliği taşımasına[​IMG] özen gösterilmelidir. İkili[​IMG] üçlü[​IMG] dörtlü ve beşlilerde yine Tenor partisini çalar. Kahramanlık duyguları[​IMG] bir sekizli üstten Kornetlerle katlanarak verilebilir. Bestecinin ve beste uyarımlayıcının düşüneceği ve bileceği nokta; bu çalgıların ses özelliklerinden gereği dek yararlanabilmektir. Gereksiz bir eşlik[​IMG] özellikle Bas çalgılar için[​IMG] gereksiz kıvrak ve çabuk ezgileri görev vermek[​IMG] doğru değildir. Bu çalgıların[​IMG] rengini ve karakterini iyi bilmek[​IMG] iyi anlamak gerekir
     
  2. çok güzel olmuş teşekkürler
     

Bu Sayfayı Paylaş