Taraftarı Kalmayan Din ve Akımlar - Ebiyonitler

'Diğer Dinler İnançlar' forumunda Mavi_Sema tarafından 17 Ekim 2009 tarihinde açılan konu

  1. Mavi_Sema

    Mavi_Sema Özel Üye

    Sponsorlu Bağlantılar
    Taraftarı Kalmayan Din ve Akımlar - Ebiyonitler konusu
    Ebiyonitler
    Vikipedi, özgür ansiklopedi

    Komünyona inanmazlar, önemli ibadetlerinin çoğunu cumartesi günü yaparlar. İslâmdaki gusul abdesti benzeri bir tür boy abdestleri vardır. Ebiyonit, İbranice, "fakir, yoksul" gibi manalara sahiptir. Yahudi kökenli, ilk Hristiyanlardan bir zümredirler. Diğer Hristiyan akımlardan ve gruplardan en büyük farklılıkları Hz.İsa'nın ilahlığını kabul etmemeleridir. Diğer birçok Hristiyan gruptan farklı olarak sünnet olurlar. Kendilerine lider olarak kaynaklarda Hz. İsa'nın kardeşi olarak geçen Yakobus'u ilan ederler. Hz.İsa'yı bir Tanrı olarak kabul etmeseler de, onu son peygamber olarak kabul ederler. Pavlus'u bir zındık olarak görürler. Şarap içmezler, domuz eti yemezler.
    Genel kanı onların 5. yüzyıl sıralarında yok olduklarını söylese de, bugün bile bireysel ebiyonitlere veya ebiyonit inanca yakın Hristiyan gruplara rastlanmaktadır.

    Yahudi asıllı ilk Hıristiyanlardan bir cemaatin üyeleridir. Ebiyonit kelimesi İbranice “yoksul, fakir” anlamındadır. Bundan dolayı düşmanları “fakirler – yoksullar” (Ebiyonit) kelimesini onları küçümsemek için kullanırlar. Onlar ise, Ebiyonitliği (fakirliği), İsa’nın “Dağdaki Vaazı”ında (İncil; Matta 5:1-11) bahsettiği o içerikte ve “ruhta fakir olanlar” manasında almaktadırlar.Ebiyonitler İsa’nın Tanrılığını reddederler, sünnet olurlar. Reisleri olarak İsa’nın kardeşi Yakobus’u kabul ederler. Yahudi ayin ve ibadetlerini yerine getirirler. Pazarı kabul etmekle beraber Şabbat’a (Cumartesi) uyarlar. İsa’yı son Yahudi peygamberi olarak tanır fakat, Mesih olduğunu kabulde tereddüt ederler. Pavlus’u samimi bir Hıristiyan görmez ve onu dönme (içi başka dışı başka) sayarlar. Pavlus’tan önce “komünyon” ayininin hatıra olarak kutlandığı ve Hz. İsa’nın “kan Kadehi” yarine su kadehini koyduğunu savunurlar. Ekmek – Şarap ayinindeki “ekmek ve şarab”ın Hz. İsa’nın “eti ve kanı” olduğu görüşünü reddederler. Kan dökmeyi reddettikleri için et yemezler ve ideal hayatın bitkilerle beslenmek olduğunu savunurlar. İslam dinindeki Boy abdestine benzer dini banyo geleneğine sahiptirler.

    Ebiyonitlerin V. Yüzyıla kadar yaşadıkları, ondan sonra görünmez oldukları; bir kısmı Hıristiyan gruplara, bir kısmının “gnostik” gruplara katıldıkları ileri sürülmektedir. Bunun yanında “Ebiyonit” karaktere sahip Hıristiyanların günümüze kadar geldiği ve hala varolduğu da belirtilmektedir. ​
     
  2. Mavi_Sema

    Mavi_Sema Özel Üye

    Ebiyonitizmin yoksullar arasında hızla yayılması, hristiyanlığın oluşturulmasında çok önemlidir. O döneme dek tek tanrıya inanan sadece Yahudiler vardı ve yahudi olabilmenin koşulu yahudi bir anneden doğmuş olmaktır. Yahudiler dışında tek tanrıya ve İsa'ya inancın hızla yayılması lider olarak seçilen bir yahudi hahamı olan İsa'nın ölümünden sonra hızlandı. Onun yaşamı yazıldı, tahminlere göre onun yaşamı 33-35 kitapta yazıldı. Bizansta yeni bir din orataya çıkarken birkaç sene sonra batı Roma da bu dine inanmaya başlayanları Roma'dan koparmamaları ve onları daha kolay yönetmek için bu inancı kabul edip geliştirmeye başladı. Romada kilise kuruldu. Bu arada İsa'nın yaşamını anlatan 33-35 kitap yazılmıştı. Mısırda bulunup Amerikada bir banka kasasında 30 senede harap olan kitaplardan biri olan Yahuda'nın incili isviçrede birleştirilip ortaya çıkarıldı.
    Doğu ve batı Roma'da birbirinden apayrı iki ayrı din ortaya çıktı. Katolik ve Ortodoks inancı diyoruz bunlara. Ortak noktaları sadece tek tanrı ve kendini hiçbir zaman peygamber ilan etmemiş evlenip çoluk çocuk sahibi olmuş İsa'dır.

    Batı Romada 200 yıllarında kitaplardan Matta, Marcos, Luca ve Yuhanna'nın kitapları ile yazarı belirsiz Elçilerin işleri, Pavlustan mektuplar, İbranililere mektup, Yakubun mektubu vs yazılar Yeni Ahid olarak tevrata eklendi. Buna bible yani kitap, dediler. Anlamının kökeni de papirus demektir. Diğer kitaplar ise yasklanıp yakıldı.

    Her iki din de İsa'yı; şimdi mitoloji dedikleri dinlerindeki Zeus'un oğlu Hercules ve İsadan önce Tyana'da (Niğde'nin Bor kasabası) yaşamış ermiş kişi Apollon'un oğlu Appolonius'tan esinlenip yeni tek tanrılarının oğlu ilan ettiler. Appolonius'a ait yedi uyuyanlar, 12 havari gibi güzel hikayeleri İsa'ya adapte edip geliştirdiler. Uyarlamada 250 yıl önce yaşamış zamanın karizmatik kişiliği Aristo'nun düşünceleri, ve Ptolomi'nin tepsi gibi düz dünyası ve evren modeli Hıristiyanlığın önemli kaynakları oldu.

    Galileo, 1615 te dünya yuvarlaktır dediğinde, zamanın yanlış bilgileri ile oluşturulmuş dinin inançlarına ters şeyler söylediği için Vatikan tarafından afaroz edildi yani dinden atıldı.
    Fakat bundan 10 yıl önce rahmetli Papa Paul vatikan adına Galileo'dan özür dileyerek aforozu iptal etti. Böylece Galileo amcam 10 yıldır tekrar Hıristiyan. ​
     

Bu Sayfayı Paylaş