Soyut - Soyutlama Nedir

'Üniversiteler' forumunda SeLeN tarafından 8 Ocak 2011 tarihinde açılan konu

  1. SeLeN

    SeLeN Site Yetkilisi Editör

    Sponsorlu Bağlantılar
    Soyut - Soyutlama Nedir konusu soyutlama nedir - soyutlamanın tanımı - soyut sanat

    1930 yılları artık olgunluk dönemine ulaşmış olan soyut sanatın evriminde bir dönüm noktası oluşturdu; özgün merkezler bütün dünyaya yayılmaya başladı. A.B.D. ‘nde 1937 ‘de Chicago’da, Moholy-Nagy tarafından New Bauhaus kuruldu. New York’ta da Museum of Non-objective Painting açıldı; ardından 1938 ‘den başlayarak bir gezici sergi, soyut sanatı bütün Amerika’ya tanıttı.

    Avrupa’daysa bu akım, özellikle İtalya’da Como ve Milano topluluklarının etkinliğine karşın, son derece sınırlı kaldı. Soyut okul gelişmesini asıl Fransa’da sürdürdü; özellikle Michel Seuphor’un kurduğu Cercle et Carré (Çember ve kare) topluluğu ile Herbin ve Belçikalı Vantongerloo’nun önderliğindeki Abstraction-Création (Soyutlama – Yaratma) toplulukları bu alanda adlarını duyurdular.

    Bütün bunlara karşın, soyut okulun gerçek anlamdaki gelişmesi ancak 1945 ‘den sonra, Pillet ve Jean Dewasne’ın kurdukları ilk Paris Soyut Sanat Akademisi’nin temsilciliğini yaptığı geometricilik bayrağı altında gerçekleşti. Ama bunun hemen ardından geometriciliğin karşısında 1950 ‘den sonra lirizme dayalı genel bir tepki oluştu. Şimdi çeşitliliği sağlayan çok sayıda hareketin bir sınıflandırmasına girişmek için erkendir. Ama temel kavramın dinamizm anlayışı olduğu söylenebilir. Biçimler – güçler etkileşimleri sorunu egemenliğini korumaktadır.

    Her soyut okul, özellikle soyut anlatımcılıkta kendini belli eden lirik akımın etkisiyle, bir hareket estetiğine doğru evrim geçirir; soyut anlatımcılığın en iyi anlatılış biçimi Fransa’da özellikle Hartung, Soulages, Atlan ve Nicolas de Staël tarafından temsil edilen lirik soyutlamadır. A.B.D. ‘nde lirik akım çok çeşitli hareketlere ayrılmıştır; bunlar arasında, Sam Francis ve Rothko’nun soyut izlenimciliği, Frans Kline ve Clyfford Still’in soyut anlatımcılığı, Gorky’nin soyut gerçeküstücülüğü sayılabilir; aralarında en gözü pek olanlar da kimi zaman otomatik yazıya ve hareketsel resme başvururlar. Geometriciliğe karşı tepki olarak ortaya çıkan bir başka hareket de enformel sanattır.

    Hareketin önderi olan Jean Fautrier bunu, “Haykırışın estetiği” olarak tanımlamıştır. Enformel deneyimin bünyesinde Mathieu gibi kimi sanatçılar, resim göstergesini yaratıcı hareketin fiziksel ve ruhsal atılımına, hızına büyük önem vererek hareketsel resme ya da hareketin resmine yönelmişlerdir.
    Sonuç olarak soyut sanatın başlangıcından beri, değişik akımların, birbiri ardından ya da aynı zamanda Öncü Sanat diye adlandırılan etkinliği temsil ettikleri söylenebilir.


    alıntı
     

Bu Sayfayı Paylaş