Sakarya Şehitleri Anıtı

'El Sanatları' forumunda sleza tarafından 7 Şubat 2009 tarihinde açılan konu

  1. sleza

    sleza Üye

    Sponsorlu Bağlantılar
    Sakarya Şehitleri Anıtı konusu Biz burada YUNAN'a mezar kazdık

    Can verdik TÜRKİYE yaşasın diye.

    Al kanla SAKARYA tarihi yazdık

    Millete bir vatan ettik hediye.

    Diyen aziz sehitlerimizi ölümsüzleştirmek ve anılarını sembolleştirmek için POLATLI kuzey batısındaki ŞEHITLERKAŞI T. Üzerinde yapılan ve Cumhuriyetin 50'nci yılında ziyarete açılan SAKARYA şehitleri Anıtı üç bölümden oluşmuştur.

    1.NCİ BÖLÜM_ ANIT GÖVDESİ VEYA MERDİVENLİ GİRİŞ BÖLÜMÜ:

    Anıt gövdesi 915 rakamlı noktadan başlar ve 970 rakamına kadar yükselerek gider. Anıta bu kısımdan ve merdivenlerin başladığı yerden girilir. 420 basamaktan oluşan bu yol adım adım yukarıya doğru yükselir. Başlangıçta merdivenler oldukça dik, sütunlar küçük ve aralıkları geniştir.

    Bu mimari ile, 1 nci Dünya Savaşı'ndan yenik çıkan Osmanlı İmparatorluğu'nda güçlerin dağınık ve az, milletin sonunu ne olacağını görülemediği anlatılır. Merdivenlerden yukarıya çıkıldıkça meyil azalarak görüş çoğalmakta, kenardaki sütunlar büyümekte ve araları daralmaktadır. Bu da Mustafa KEMAL ANADOLU'sunda güçlerin gittikçe arttığını ve birleştiğini, karanlık ufkun yavaş yavaş açıldığını ve artan güçle birlikte sorunların da çoğaldığını ifade eder. 42 çift olan sütunlar, aynı zamanda TÜRK Ordusunun SAKARYA'da yaşadığı gece ve gündüzlerin işaretidir. Sütun ve merdivenlerin bitimi umutla beklenen sonucun alındığını, bunalımlı günlerin geride kaldığını aydınlığı ve açıklık kazanan istikbali anlatır.


    [​IMG]
    [​IMG]

    2.NCİ BÖLÜM - ZAFER SEMBOLÜ HEYKELLER GRUBU:

    Kadın, asker (Mehmetçik) ve genç bir erkekten oluşan bu üçlü kompozisyon , zamanla olgunlaşan milli şuurun ve gittikçe azamiye ulaşan milli gücün simgesidir.

    Mehmetçik, milletinin vatan ve özgürlük aşkını , silahlı gücün temel direği olduğunu ; dipçiği, düşmana öldürücü darbenin vurulduğu taarruz istikametini ve aynı zamanda milletinin bağımsızlığına, özgürlüğüne ve topraklarına göz dikenlere karşı hıncını sembolize eder.

    Mermi taşıyan kadın, İstiklal Savaşı' nda Mehmet'in yanından ayrılmayan asil ve vefalı TÜRK kadınını; Bıyığı henüz terlememiş bomba atan çocuk ise, SAKARYA' da bütün milletin seferber ve ordusuna yardımcı olduğunu gösterir.



    [​IMG]
    [​IMG]

    3.NCÜ BÖLÜM - MÜZE :

    Müze iki kısımdan ibarettir:

    ORTA KISIM : SURİYE' de yıldırım orduları komutanlığına atandığı zaman SAKARYA' daki savunmayı planlayan, 19 MAYIS 1919' da SAMSUN' a çıktığı zamanı düşünen en büyük asker ve müstesna devlet adamı ATATÜRK' ün , O' na bu esrin yaratılmasında en büyük yararı sağlayan Genel Kurmay Başkanı Fevzi ÇAKMAK ve Batı Cephesi Komutanı İsmet İNÖNÜ' nün büstleri ile, SAKARYA Meydan Muharebesine imzalarını atan Alaydan Kolorduya kadar olan birliklere Komuta etmiş komutanlarımızın isimlerinin yazıldığı sütundan oluşur.

    MÜZENİN İKİNCİ KISMI : TÜRK Milletinin kesin zaferi ile sonuçlanan İstiklal Savaşının her safhasının ayrı ayrı yansıtan 12 kabartma resim (RÖLİYEF)' den ibarettir.

    SAĞDAN İTİBAREN BİRİNCİ RÖLİYEF : 1 nci Dünya Savaşı sonunda çeşitli cephelerde bir çok evladını kaybetmiş, ordusu silahtan tecrit edilmiş, her bakımdan yalnız bırakılmış bir milletin ızdırap ve hüzün dolu yaşantısını ve bir mucizeyi bekleyişini ifade etmektedir.

    2 VE 3. NCÜ RÖLİYEFLER : Sevr Anlaşmasına dayanarak ANADOLU'nun çeşitli bölgelerini işgal eden müstevlilerin, müdafaasız kişilere reva gördükleri işkence ve insanlık dışı davranışları yansıtır.

    4. NCÜ RÖLİYEF : ANADOLU TÜRKİYE'sinde Mustafa KEMAL'in başlattığı KUVAY-I MİLLİYE ruhunu, memleketini yeniden istiklaline kavuşması için her şeyiyle mücadele edecek bir milletin milli davayı inanışını ifade etmektedir.

    5. NCİ RÖLİYEF : Nizamı kuvvetler teşkil edilinceye kadar ANADOLU'nun her karış toprağını kanlar ile sulayarak savunan ve işgal kuvvetlerine beklemediği bir dersi veren milli mukavemet kuvvetlerini mücadelesini dile getirmektedir.

    6. NCI RÖLİYEF : “YA İSTİKLAL YA ÖLÜM” parolası ile bilinçlenmiş ve davasına inanmış bir milletin her şeyi ile milli harekete katılışını ifade etmektedir.

    7. NCİ RÖLİYEF : Ebedi Başkomutanımız Mustafa KEMAL ATATÜRK'ün sevk ve idaresinde birlik ve beraberliğin kurulmasının ve komuta heyetinin teşkilinin simgesidir.

    8, 9 ve 10. NCU RÖLİYEFLER : Yokluklara ve bütün olumsuz etkilere rağmen yeniden teşkil edilen TÜRK Ordusunun sapık bir idealle şartlandırılıp ANADOLU'ya gönderilen YUNAN Ordusu ile yaptığı mücadeleye ve göğüs göğüse, Boğaz boğaza yapılan bu mertçe mücadele sonunda TÜRK tarihine hediye edilen SAKARYA destanını ifade etmektedir.

    11. NCİ RÖLİYEF :Artık savaş bitmiş ANADOLU düşmandan temizlenmiştir . Bu zafere ismini yazan ve senelerce çeşitli cephelerde döğüşerek yuva hasreti çeken kahraman gazilerimiz sevdiklerine kavuşmuştur. TÜRK Milleti için bundan daha büyük bir Bayram olamaz. İşte bu röliyef de o heyecanlı günleri yansıtmaktadır.

    Polatli/ANKARA
     
    En son bir moderatör tarafından düzenlenmiş: 7 Şubat 2009

Bu Sayfayı Paylaş