Murathan Mungan - Mahmu ile Yezida

'Tiyatro ve Skeçler' forumunda Mavi_Sema tarafından 1 Kasım 2009 tarihinde açılan konu

  1. Mavi_Sema

    Mavi_Sema Özel Üye

    Sponsorlu Bağlantılar
    Murathan Mungan - Mahmu ile Yezida konusu Mahmut ile Yezida

    OYUNUN ADI: MAHMUD İLE YEZİDA
    YAZAR: MURATHAN MUNGAN

    YAZAR BİLGİSİ:
    1955'de İstanbul'da doğdu. Ortaöğrenimini Mardin Lisesi'nde, yüksek öğrenimini Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğ. Fakültesi Tiyatro bölümünde tamamladı. Devlet Tiyatrosunda "Dramaturg"olarak çalıştı. İlk oyunu "Mahmud ile Yezida" ile Türkiye İş Bankası'nın açtığı yarışmada ikincilik ödülünü alan Mungan, "Sahtiyan"adlı şiiri ile de "Gösteri" dergisinin 1981 Şiir Yarışması'nda birincilik ödülü kazandı. "Taziye" oyununun 1984'de sahnelenmesi nedeniyle Ankara Sanat Kurumunca Mehmet Baydın'la birlikte en iyi oyun yazarı seçildi. "Hedda Golder Dile Bir Kadın" öyküsü ile, "Haldun Taner Öykü Ödülü" nü Nedim Gürsel ile birlikte aldı. (1987)
    YAPITLARI
    Osmanlıya Dair Hikâyat ( şiirler,1980) Taziye (oyun,1982) Kum Saati ( şiirler,1984)
    Sarı İstanbul ( öyküler,1985) Cenk Hikâyeleri ( 1986 ) Kırk Oda ( öyküler,1987 )
    Lal Masallar( öyküler,1989) Yaz Sinemaları ( şiir,1989) Eski 45'likler ( şiir,1989)
    Mırıldandıklarım( şiir,1990) Yaz Geçer(şiir,1992) Geyikler Lanetler( oyun,1992)
    Bir Garip Orhan Veli( oyun,1993) Oda,Poster ve Şeylerin Kederi ( şiir,1993)
    Metal(şiir,1993) Kaf Dağı'nın Önü ( öykü,1994) Oyunlar,İntiharlar,Şarkılar( şiir,1997)
    Mürekkep Balığı( şiir,1997) Başkalarının Gecesi( şiir,1997) Metinler Kitabı( 1998)
    Yüksek Topuklar (roman,2002)
    ŞİİRLERİ
    Başkalarının Gecesi,Bu Ne Biçim hayat, Bis,Cam Yazı, Diyalektik Mutsuzluklar, Geçilmez Deniz,
    İzin,Kupon,Manşet,Maske, Metal,Mırıldandıklarım,Omeyra,Peynir Tenekesi,Sis Çalan, Sizden Saklı,Sözler,Yaprak.

    OYUNUN TÜRÜ: DRAM
    SAYFA SAYISI: 79

    OYUN ÖZETİ : Oyun, Yezidilerin ayiniyle başlar. Sonra asıl hikayeye geçilir. Mahmud ile Yezida iki düşman köyün gençleridir ve birbirlerine sevdalıdırlar. Müslümanlar ve Yezidiler. Aralarında yıllardır süren bir kan davası vardır. İki sevdalı ümitsizce çareler ararlar evlenmek için. Mahmud Yezida'nın saçlarına kırk günün her günü bir tane örük atmıştır. O gün kırkıncı örük de tamamlanmıştır. Yezida Mahmud'a kaçmaya karar verir. Dilek Ağacına hazır olan yeşil mendil bağlayacaktır. Bu arada Mahmud'un ağabeyi köyün ağası Havvas Ağa'nın kızkardeşiyle evlenmektedir. Düğünde pek çok önemli kişi vardır. Kaymakam,Jandarma Komutanı ,eşleri vs. Havvas Ağa, hükümetin yeni çıkardığı "toprak reformu"ndan etkilenmemek için çareler arar. Bunun yolunu da Yezidi köyünün arkasındaki bataklığı kurutarak tarlalar yapmak olarak bulmuştur. Kaymakam karşı çıkar ama dinletemez. Planlar kurulur. Kahya Yezidi köyünün dairelenmesini önerir. Böylece Yezidi geleneklerine göre, çizilen daireden çıkamayacak olan Yezidi halkı, diğer tarafa geçip müdahele edemeyecektir. Erkekler silah kuşanır ve köy dairelenir. Yezidi halkı yastadır.
    Havvas Ağa, Mahmud'un ağabeyiyle konuşur. Mahmud silahlanıp dairelemeye gitmemiştir ve son zamanlarda çok durgundur. Bataklığın diğer tarafındaki toprakların sahibi Teyfo Ağa'nın kızı Güllüşan; Mahmud'a vurgundur. Eğer Mahmud Güllüşan'la evlenirse akrabalık kurulacak ve Teyfo Ağa toprak talebinde bulunmayacaktır. Ağa Kebik'ten kardeşiyle konuşmasını ister.Ama Mahmud bunu kabul etmez karşı çıkar. Daha sonraki günlerde Yezidilerin dairesi silinir ve bekleyiş başlar. Tüfekli nöbetçiler Yezidi köyüne giren birini Mahmud'a benzetirler. Soruştururlar köyde ve gerçekten de Mahmud ortalarda yoktur. Eyşan Ana meraktan ölmektedir. Sonra haber gelir ve Mahmud'un cesedi de ardından. Mahmud, Yezidi köyünde görülmüştür,dilek ağacına yeşil mendil bağlarken. Eli kesilmiş ve köye sınır yapılmıştır.
    Irmağın kenarında dolaşırken Yezida,sevgilisinin kesik eliyle karşılaşır. Çıldırır Yezida,kendini parçalar. Ölüm dairesini çizer ve kendini hapseder. Günlerce kimseyle konuşmaz ta ki Mahmud'un anası Eyşan Ana gelene kadar. Yezida cesedinin Mahmud'un yanına gömülmesini istemektedir ama buna bile izin yoktur. Diğer dokuz kardeşi hala namuslarını temizlemekten bahsetmektedirler. Babası Miro Ağa kızını görmeye bile gelmemiştir. Yezida her gün saçının bir örüğünü çözer,kırk gün sonunda kırkıncı örüğünü de çözer ve kendini ölüme teslim eder.

    KAÇ SAHNE ( Episod ): 11
    KAÇ KİŞİ ( Kadın, Erkek ): 15 ERKEK, 6 KADIN, 25 KİŞİLİK BİR TOPLULUK
    KARAKTER İSİMLERİ: MAHMUD,YEZİDA,HAVVAS AĞA, KAYMAKAM,KÖYÜN DELİSİ,TELLAL,JANDARMA KOMUTANI, KOŞUCU,KAHYA,KEBİLE,NİRVAN,MUHTAR,AB� �D EMMİ,EYŞAN ANA,RAŞA ANA, ULAK, DEFTERDAR, MAL MÜDÜRÜ,TEYFO AĞA,AK ÇARŞAFLI KIZLAR,KARA ÇARŞAFLI KADINLAR,KAYMAKAMIN KARII,TÜFEKLİLER,DOKUZ KARDEŞ,YEZİDİ ATALARI,YEZİDİLER.

    ANA TEMA: TÖRELER VE TÖRELERİN İNSANLARIN HAYATLARINI NASIL ETKİLEDİĞİ
    ANA FİKİR: TÖRELERİN VE BÜYÜKLERİN VERDİĞİ KARARLARIN TEK DEĞİŞTİREMEYECEĞİ ŞEY,AŞKTIR.AŞK TEK BAŞINA,HERKESİN CEZASINI BELİRLER.

    YAN FİKİRLER
    - Oyunda Anlatılan Aile Yapısının, O Ailede Yetişen Çocukları Nasıl Etkilediği,Kişilere Nasıl Farklı Kişilikler Kazandırdığı.
    - İnsanların Birbirlerini Nasıl Kolayca Harcayabilecekleri
    - Ağalık Sisteminin İşleyişi
    - Toplumsal Baskı:Bir Oğul Neden Anasına Derdini Anlatamaz?
    - Evlilik:Ailelerin Neleri Dikkate Alarak Evliliği Belirlediği
    - Sadakat,Dürüstlük

    ÇIKIŞ EPİSODLARI : 4.SAHNE,5.SAHNE,6.SAHNE,10.SAHNE
    MÜZİKLİ İSE ŞARKILAR VE ŞARKILARIN YERLERİ - III.SAHNE (DÜĞÜN)
    YORUM

    GENELİ İÇİN YORUM: Oyun, başlangıcından bitimine değin, bir ağıt havasında ilerliyor gibi. Gereksiz sahne yok,hepsi çok net. Belki bir istisna olarak; 8.sahne ve Düğün sahnesi kısaltılabilir. Özellikle 8.sahne sıkıcı olabiliyor. Bir önceki sahneden sonraki sahneyi tahmin eder gibi oluyorsunuz ama diğer sahne de kendini okutturuyor/izlettiriyor. Karakter çizimleri çok başarılı. Hepsi dolu. Kendinizi bir Mahmut, bir Yezida ya da bir Eyşan Ana gibi hissedebiliyorsunuz. Ayin gibi sözsüz bölümler, sahne aralıkları danslarla mutlaka zenginleştirilmeli. Çarşaflar kullanılarak aynı bayan oyuncular hem oyuncu hem de dansçı olabilir. Ağır,dolu bir oyun,hatayı kolay kaldırmaz. Ayrıca oyun perdelere ayrılmamış sahne sahne gidiyor. Yönetmen istediği gibi harmanlayıp sahne değişikliği yapabilir.

    Alıntıdır
     

Bu Sayfayı Paylaş