Kuran Nasil Okunmali

'Kuran'ı Kerim Türkçe Mealli' forumunda DeMSaL tarafından 2 Nisan 2010 tarihinde açılan konu

  1. DeMSaL

    DeMSaL Özel Üye

    Sponsorlu Bağlantılar
    Kuran Nasil Okunmali konusu
    Dinimizde Kuran Nasil Okunmali-Kurani Okumanin Adabi-Kuran Nasil Okunur



    Kur´´an okumanin en faziletlisi,tertil üzere yani tane tane ,agir agir okuyarak ve manalarini düsünerek yapilandir.Cünkü bu okuyusta emredilen ve tesvik edilen okuyus sekli mevcuttur.Ayrica onda okudugunu düsünme ve anlama imkani bulunmaktadir.Hz.Ali´´nin söyle dedigi rivayet edilmistir;
    ´´Fikhini bilmeden yapilan ibadette düsünce olmadan yapilan Kur´´an okuyusunda hayir yoktur.´´
    Ibn Abbas´´in söyle dedigi rivayet edilmistir;´

    ´Bakara ve Al-i Imran sürelerini yavas yavas düsünüp anlayarak okumak,bana ,Kur´´an´´in bütününü alelacele okumaktan daha sevimlidir.´´
    Yine onun söyle söyledigini rivayet edilmistir.´´Zilzal ve el -Karia sürelerini düsünerek okumak bana,Bakara ve Al´´i-Imran surelerini acele ile anlamadan okumaktan daha sevimlidir.´´


    Mücahid´´e ,namaz kilan iki adamdan bahsedildi.Bunlarin ikisi de ayni süre kiyamda kaliyorlar.Ancak birisi namazinda yavas yavas düsünerek Bakara süresini okuyor,digeri ise acele ile Kur´´anin bütününü okuyor.Bunlarin sevap durum nedir??diye soruldu.Mücahid ;´´Onlarin sevaplari esittir,cünkü kiyamlari birdir.´´dedi.
    Düsünerek ve anlayarak yapilan en faziletli Kur´´an okuyusu namazdaki okuyusturenilir ki;namazda yapilan tefekkür,namazin disindakinden daha faziletlidir.Cünkü bu durumda iki amel birden yapilmis olur.Biri namaz ,digeri tefekkür.Cünkü namazdaki tefekkür,okunan ayetlerdeki ilahi müjde ve tehdidinin manasini ,emir ve yasaklarin hikmetini anlamak,kullarini azabiyla korkutan ve onlara emirler veren Allah´´i yüceltmektir.
    Hz.Peygamber´´e (s.a.v) ;´´Namazlarin hangisi daha faziletlidir´´diye soruldu


    -Okuyusu daha uzun olani Ebu Davud,Salat ,314,(No 1325),Nesai ,Zekat,49 arimi,Salat,135.
    Bir hadiste söyle buyrulmustur.´´Kim Allah´´a bir kere secde ederse ,Allah onun derecesini bir kat artirir.´´Müslim,Salat,225;Tir mizi ,Salat ,427;ibnu Mace,Ikame,201
    Rasullah´´in (s.a.) hizmetcisi olan Ebu Fatima Efendimiz´´den ,cennette kendisiyle arkadas olmasi icin dua istemesini istemisti..Efendimiz (s.a.v)ona söyle buyurdular:
    ´´Ben dua edeyim :Fakat sen de cokca namaz kilip secde ederek kendi adina bu iste yardimci ol..´´Müslim.Müsafirin,164,165 ;Ebu Davud ,Tatavvu,2 ;Tirmizi,Mevakit ,168 ,Nesai Zekat,49 ,Ibn Mace ,Ikame,200,Darimi,Salat
    Ebu Zer el-Gifari´´den rivayet edildigine göre o söyle demistir:
    ´´Gündüz namazlarinin cok rekatli olani gece namazlarinin uzu kiyamli olani daha faziletlidir..


    Denilmistir ki;Kul kabrinde,namaz icerisinde duydugu ic huzuru ve sükünet vaziyetine uygun bir halde hosrolunur.Hesaptaki rahatligi ise,namazda buldugu rahatlik ve manevi tat miktarinca olur..
    Ebu Hureyre´´den nakledilen su hadis bu manadadir..Rasullullah (s.a.v) Bilal-i Habesi´´ye söyle demistir.Bizi namazla rahatlat.Nesai ,Mevakit ,46 ,Ahmed b.Hanbel ,Müsned ,I 206,268
    Yani bizi namaza cagir i onunla genislik ve rahatliga erelim.Hadisin Arapca aslinda gecen erih fiili;´´Bir seyle bizi rahata erdir´´anlamindadir.Bu fiil ayrica ´´bizi rahatlat´´seklinde kullanilir.Bu ikinci kullaniminin manasi ´´o isi bizden düsünerek ve bizden hafifletmek süretiyle bizi rahatliga erdir´´demektir.Bunun icin Rasullullah (s.a.v) ;´´Onu bizden düsünerek bizi rahatliga erdir´´buyurmayip ,onunla bizi rahatlat ifadesini kullanmistir.Baska türlü nasil olur ki,O (s.a.v) göz aydinliginin ve gönül huzurunun namazda oldugunu bildirmistir´´Ahmed,Müsned,III ;128;Nesai ,Isretü´´n -Nisa
    Ariflerden birisi demistir ki;;´´Ben bir süreyi okumak icin acarim,okumaya baslarim .Fakat okudugum ayetlerde müsahede ettigim seyler beni okumaktan alikoyar.Ve ben basladigim süreyi bitiremeden sabah olur.Bir türlü okumami bitirip hevesimi alamam.
    Velilerden Ebu Süleyman ed-Darani sunu anlatmistir;
    ´´Bir gün din kardesim Ibnu Sevban´´a ,aksam sana gelip iftar yapacagim diye söz verdim.Fakat gidemedim.Sabahleyin onunla karsilastigimda dana ´´Aksam yanima gelecegine söz vermistin ,ama sözünde duramadin ´´!dedi..Ben de kendisine sunlari söyledim:;;


    ´´Eger sana söz vermis olmasaydim ,beni neyin engelledigini haber vermezdim.Yatsi namazini kildim;ardindan sana gelmeden vitir namazini da kilayim ,dedim.Cünkü,ölüm var kalim var.Kimse aniden ölümün gelmeyeceginden emin olamaz.Vitir namazinda vitir duasini okudugum sirada ,önümde yemyesil bir bahce zuhur etti.Cennetin cesitli cicekleri ile dopdoluydu.Iste sahah oluncaya kadar ona bakmaktan kendimi alamadim;onun icin sana gelemedim,,´´
    Yüce Allah bir ayette söyle buyuruyor´´


    ´´Allah onlarin kalbine imani yazmis ve katindan bir ruh ile onlari desteklemis.´´Mücadele 58/22
    Denislmistir ki,ayette zikredilen ruhdan maksad´Kur´´ani-i Kerim´´dir.Yani Kur´´án ,ilmiyle onlarin imanini kuvvetlendirmistir.Cünkü Kur´´an ,imanin ruhudur.Onlarin Kur´´an´´la desteklenmeleri demek ,Kur´´an yasamada muvvaffak kilinmalri demektir.
    ´´Su ayet bu manadadir´´

    ´´Ey Yahya !Kitaba (Tevrat´´a) var gücünle saril.Meryem 19/12.Yani bütün ciddiyetinle,var gücünle ona saril demektir.Su ayet de ayni manadadir..

    ´´Size verdigimiz kitabi,kuvvetle tutun.Araf7/´171
    ´´Kuvvetli tutun ´´demek ;onunla amel edin demektir...


    Kaynak: ilkvahiy.net
     

Bu Sayfayı Paylaş