Kantarma Köyü Elbistan Kahramanmaraş

'Kahramanmaraş Tanıtımı' forumunda DeMSaL tarafından 6 Nisan 2010 tarihinde açılan konu

  1. DeMSaL

    DeMSaL Özel Üye

    Sponsorlu Bağlantılar
    Kantarma Köyü Elbistan Kahramanmaraş konusu Kantarma Köyü Elbistan - Kantarma Köyü resimleri - Kantarma Köyü hakkında - Kantarma Köyü tanıtımı Elbistan Kahramanmaraş



    İlçe: ELBİSTAN - İl: KAHRAMANMARAŞ


    Köy Muhtarı: Seyit BAKIR


    Muhtarlık Erişim Bilgileri:

    Telefon: 344 4625151

    Cep Telefonu: (536)3447032

    Kantarma, Kahramanmaraş ilinin Elbistan ilçesine bağlı bir köydür.

    Tarihi


    Kantarma Sinemilli Alevilerin ocak köyüdür. Soylarının Horasan'dan geldiği söylenir.Atalari olan Sultan Sinemil in Türbesi Elazig Pirler köyünde dir.Sah Ismail ve Yavuz Sultan Selim güc mücadelesinden Anadoludaki bütün Aleviler gibi Sinemilli yerlesim alanlarindada büyük katliamlar yasanmis neticesinde Sinemilliler in bir kismi Sünnilesirken ( Bakiniz Doktora Tezi Ayfer karakaya)Ezici cogunlugu Kabileler halinde ( Sultan sinemil in 5 Oglunundan üredigi sözlü aktailarda anlatilan Haydar, Kalender, nadar, Aziz ve Sems yada Semsik Kabileleri)daha batidaki bugünkü yerlesim alanina gelip yerlesmislerdir.Yeni yerlesim alanlarindada karistiklari baskaldiri ve Inanclari yüzünde baski ve katliamlara ugramislardir. Erzincan, Elazig ve Tuncelinde kalan ve Sünnilesmemis yakin akrabalari ile baglarini günümüze kadar korumuslardir.1700yillarin sonlarinda kendi aralarinda yerlesim ve otlak alanlari nedeni ile gelisen olaylar neticesinde Kalender soyunun bir kismi Erzincana gönderilmistir."Tespitli" yazili Kaynaklar "su an icin"yok gibi görünsede "Ocak ve asiret " Lideri ailelerdeki Kullanim ve Zihniyet esyalarindaki belirtiler ("Arma ve Yazilar") Harzemsahlar i israret etmektedir. Celalettin Harzemsahin Anadoluya gelisiyle ve yassicemen savasi neticesinde kisa süre sonra sehit edilmesi, beraberindekiler ve yakin cevresi bu yöreye yerlesmis ve Anadoluda önceden yerlesmis olan Alevi Türk boylarininda yardimi, destegi ile bölgede var olma mücadelesini sürdürmüslerdir.Tarihde ilk "Alevi" Türk devleti olarak bilinen Harzemsahlarin Bu iyi yetismis ve entelektüel seviyesi cok yüksek, egitimli Topluluklari bircok Devletin kurulmasina vesile teskil etmislerdir. ( Akkoyunlular,Sefaviler vs) Arap Hanedanlarinin ve Sünni Idiolajinin baski ve Katliamlarinda kurtulabilen " Ehlibeyt evlatlari" ve sevenleri Harzemsahlara siginmislardir.Cogu kiz verme den kaynaklanan Evlilikler yolu ile Soylu türk aileleri ile hisim ve akrabalik baglari kuran Ehlibeyt mensuplari Cengiz istilasi ile anadoluya gelip yerlesmislerdir. Cengiz imparatorlugu ve anadolu selcuklulari arasina sikisan bu Topluluk ,iki devlet arasinda Tampon olma özelliginde ve Anadolu selcuklulari icinde önceden yerlesen yari bagimsiz Alevi Türk derebeyliklarinde (" Seh Hasanli" ) yardimi ile varolmalarina bir nevi göz yumulmus olsada ,Harzemsahlara olan Kusku ve düsmanlik nedeni ile siki bir kontrol altinda olmuslardir. Bu Toplulugun Konferativ bir Inanc yapisindan ileri gitmemesi icin Boy ve Oymak beyleri Ehlibeyt e olan Akrabaliklari techil edilip Secerelerle ayricalikli hale getirilirken diger yandanda bu topluluk parcalanmistir.En eski secerelerin ( Agusen,Kreysan vs) rivayetleri bu tarihe rast gelmektedir. Harzemsah hanedaninin son temsilcileride korunup, saklanarak varliklarini sürdürmüslerdiler. Aslinda kendi annesi Türkan hatunda Ehlibeyt soyundan olan Celalettin in bir oglu zamanin en etkin derebeylerinden ve selcuklu Komutanlarindan Seh Hasan in kizi ile evlenerek soyunu gizlice sürdürürken, Sahin ölümünde kisa bir süre önce hamile kalan ve Yine Zeynel abidin evlatlarindan olan Hatunu ndan olan cocugun ise sultan sinemil oldugu rivayeti vardir. Bu sözlü aktari Sinemilli asiret ve ocagi hakkinda var olan larla örtüsmektedir.Zamanin sartlari göz önüne alindiginda ,hatta bugün dahi Esinin ölümünden uzun bir süre sonra cocuk dünyaya getiren kadinlarin, soy ve Konum ayricaliklari dahi olsa hali ortadadir.Sultan daginin dorugunda türbesi bulunan sahin soyunun gizlenmesi ve korunmasi kendine baglilik yemini verenler icin namus meselesi olmustur.Sinemilliler bu " Cöl""Mezar" da gelenin 5 Oglundan(Haydar, Kalender,Nadar,Aziz,Sems) üremislerdir. Sinemilliler cografik olarak Büyük bir alana yayilmakla beraber agirlikli olarak bugünkü K. Maras ili Elbistan,Pazarcik ve komsu iller Sivas,Malatya,G. Antep, Hatay, Erzincan, Elazig,Tunceli Van,Urfa ,Adana ve kuzey Suriyede yasiyorlar. Ocak merkezi Elbistan, Pazarcik ve Cevresinde Ibadet dili olarak Türkce ve Günlük hayattada Türkce ,Farsca kurmance Karismi yöre dialeki etkinken,Daha güneyde ve Kuzey Suriyede Arapca. Farsca,Türkce agirlikli bir bir kurmance islev görür.Erzincaqn ,Elazig,Tunceli ve Vanda Farsca, Türkce karisimi bir dialek konusulur.Bütün yerlesim alanlarindaki ortak özellik Ibadet dilinin Türkce olmasidir. Van ve cevresinde yasayan Sinemillilerin Sah Ismail in Devletlesmesinde onun Ordusunda yer alan Sinemilli güclerinin sonradan Devlet yapisinin degismesi ile daha etkisiz görevlerle uzaklastirilan asimile olmayan sinemilliler olduklari,sözlü aktarilari ve birnevi hatira olarak saklanip kutsal hale getirilen Arma-Tug larda anlasilmaktadir. Kantarma dolayisi ilede sinemillilerin son ulusu Insani kamil olarak Büyük Tacim dede olarak bilinmektedir. Görsel ve Duysal kayitlarda yukaridakiler Büyük Tacim dede ( Bakir) tarafindanda aktarilmistir. 900 yili askin bir tarihin yasanan tecrübeleri isiginda dikkati ve kettumlugu elden birakmamak sarti ile kendisine teslim edileni ayni itina ilede kendisinde sonrakilere aktarma görevini yerine getirmistir. Alevilerin Yazili kayitlarin yoklugundandan yakinilmasi aslinda bir nevi Gercegi icermiyor. Bu Belgelere sahip cogu Aileler 1960-1990 yillari arasinda ki yasanan yozlasma ilede cogu Arap alfabesine hakim bireylerin bu sürec icinden hakka yürümeleri ve dönemin sartlari geregi birnevi Alevilerdede yasanan KÜLTÜR DEVRIMININ türkiye uzantisi olarak Aile bireylerinin bu isi ögrenmeye isteksizligi yüzünden cikinlara sarilip ya topraga gömülmüs,ya yaslilarin sandiklari icinde biryerde duruyor,yada Kantarmada ve Aligül dede olayinda oldugu gibi Dedelerin yüzleri ciletle dogranarak kitaplara el konulup yeni bir Kültür yaratmak ugruna eskinin kayitlari Koyaklarda yakilmistir. Öyleki alevi ler disaridan gelen tehdite karsi kendilerini yüzyillardir hazirlamis ve birikimlerini bir sonraki kusaga aktarmayi becerebilmislerdir yaliniz 1960-1990 larda yasananlara hazirliksiz yakalanmislardir. Birikimlerini aktarabilecekleri kusagin bu birikime sahip olmak istegi olmasi bir tarafa hatta bunu yok etme azmi ile karsi karsiya kalmislardir. Su andaki ortam ise bir yigin Belgenin,el yazisi orjinal in Cogu bencillik ve Güvensizlik yüzünden Anlamaktan yoksun Birikimi olmayan bireylerin elinde biryerlerde Cürümeye ve Güveylere terk edildigidir. Ocaklarin etki alanlari icinde Toplumun sosyo ekonomik durumu ile ilgili bir nevi gündelikler olan Defterler(Ocaga bagli Ailelerin Genetik özelliklerine kadar Detayli kayitlar: Örnegin X Sülalesinde cok sikca görülen el ve ayaklardaki 6 sar parmakli olma özelligi ve bunun bebekken nasil kesilerek alindigi, yada Y Sülalwsinin Dogustan Tirnaksiz bir Genetik özelliginin olmasi vs.) dahi yasak ve Tarihi eser olarak algilanip paha bicilmez afdediliyor. Imparatorluklarin devletlerin yok olmasina ragmen Soylarinin yok olmadiginin bir cok kaniti vardir.( Butukenlilerin Uzun Hasan soyunda olup Akkoyunlu Hanedaninin temsilcileri oldugu-Sini-test, Kazan,Irbik, Hali Cezve Takimlarindaki Arma ve yazitlarda isbatlidir.) Gercekler toplumlarin yasamlarinda gizli olup,ancak günlük yasamlarinin parcalari bir araya getirilirse büyük Resim ortaya cikar.Bu Baglamda Secerelerin en eskilerine ulasmayi hedef almakla beraber hala bir nevi kutsal hatira olarak saklanan ama coguda Hurdacilarda yok olmus Canak, cömlek olarak kücümsenen esyalarin tasdigi kaynak olma degerininde farkina varmak gerekiyor.Nasilki Misir, Hitit ve diger uygarliklara ait bir esya tarihin gizliliklerini aydinlatmaya yetiyorsa, Evimizde ki Bakir bir Sininin üzerindeki bir arma ve ufak bir yazi da kendi tarihimize isik tutabiliyor.Kantarma, Gücük,Kastal, Malap, Zerdekes,Zillihan,Karacar,Bozlar, Tavla köyleri tarihe isik olacak bu tip tarihi eserlerle doludur.Bir Cin atasözü " Kim oldugunuzu ögrenmek istiyorsaniz? Neye sahip oldugunuzu bilin!" der.

    Kültür

    Sinemilli Aşiretinin merkezi olan bir Anadolu Alevi Kurmanç köyüdür. Bu bölgedeki birçok köy Kantarma köyünden ayrılmadır ve bu köyler Kantarma Dedelerine bağlıdır. Köy Alevi Ocak köyüdür.Ileri derecede tasavvuf ehli yetismis Insanlarin bulundugu mekandir. Türk Halk Müzigi, Alevi Tasavvuf Müzigi, Semah,Tevhid ve Mesire derlemelerine e kaynaklik etmistir.Önemli bir kültür birikim Merkezidir.

    Coğrafya

    Kahramanmaraş iline 205 km, Elbistan ilçesine 45 km uzaklıktadır.Elbistan ovası içinden geçen Söğütlü çayının başlangıç noktasına yakın yüksek dağların çevrelediği yeşilliğin ve bahçelerin bol olduğu ve belkide en güzel köydür(kişisel, subjektif ifade). Kantarma köyü yeraltı zenginliklerinin! çok olduğu ve madenlerin bol olduğu bakir alanlara sahiptir.(Hangi madenlerin bulunduğuna ilişkin ayrıntı belirtilmedi)

    İklim

    Köyün iklimi, Doğu anadolu iklimi ve karasal iklim etki alanı içerisindedir.

    Nüfus
    Yıllara göre köy nüfus verileri
    2007 50
    2000 101
    1997 62

    Köy Nüfüsü büyük ölcüde yurt disinda Belcika, Alamanya olmak üzeri maras olaylari olarak adlandirilan Katliamdan sonra yöreyi terk etmistir. okuryazarlik ve Yüksek Ögrenim orani yöre ve Türkiye oraninin cok üstündedir.

    Ekonomi

    Köyün ekonomisi geçmiştetarım ve hayvancılığa dayalıydı.ancak göçler nedeniyle bunlar yok denecek kadar azdır.

    Muhtarlık

    Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de yapılmaktadır.

    Seçildikleri yıllara göre köy muhtarları:
    Seçim Yılı Muhtar
    2004 Seyit Bakır
    1999 Abuzer Erdoğan
    1994 Abuzer Erdoğan
    1989 Aligül Bakır
    1984 Aligül Bakır

    Altyapı bilgileri

    Köyde, ilköğretim okulu vardır ancak kullanılamamasının yanı sıra taşımalı eğitimden yararlanılmaktadır. Köyün içme suyu şebekesi vardır ancak kanalizasyon şebekesi yoktur. Ptt şubesi ve ptt acentesi yoktur. Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur. Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kaynak : Vikipedi , Özgür Ansiklopedi

    Kaynak : yerel net

    Köyünüze ait bilgi ve resimleri bu konu altında paylaşabilirsiniz
     

Bu Sayfayı Paylaş