Feminist Tiyatro

'Tiyatro ve Skeçler' forumunda ASİ MARDİNLİ tarafından 6 Mayıs 2009 tarihinde açılan konu

  1. Sponsorlu Bağlantılar
    Feminist Tiyatro konusu

    Yeni kadın özgürlüğü hareketinin 1970’lerin ortalarında güçlenmesiyle birlikte, aralarındaki çeşitli farklılıklara karşın, kadın*larla kadınlar için tiyatro yapma ortak amacı altında birleşen tiyatro topluluklarına ve et*kinliklerine verilen ad Almanya’da, amatör topluluklardan oluşan Feminist Tiyatro, bi*çimden, yaratıcılık ve yeni anlatım yollarından çok içeriğe ve geniş yaygınlık kazanmayı amaçlamaktadır


    Daha çok gevşek yapılı ka*bare üslubundaki oyunlarını kendileri yaz*makta, kadının iş ve özel yaşamında ezilmesini olduğu kadar, tarihin kadın gözüyle yeniden yorumunu, çocuk düşürme hakkından eşcin*sellik hakkına kadar çeşitli siyasal istemleri, ayrıca, kendi aralarındaki ilişkileri tema ola*rak almaktadırlar Bunlar arasında en iyi ör*nek, Berlin’de 1979’da kurulan Die Witven (Dullar) kabare topluluğu ile Aachen’da Frauenkabarett’tir (Kadınlar Kabaresi, 1978-83)


    İngiltere ile ABD’de ise, Feminist Tiyatro ol*dukça yaygınlık ve etkinlik kazanmıştır: Lon*dra’da Monstrous Regimenten (Canavar Bir*likler), Mrs Wörthington’s Daughters (Bayan Wörthinghaus’un Kızları), The Cunning Stunts (Yaman Bücürler), Sadista Sisters (Sadist Kız kardeşler); ABD’de New York’ta Spider Woman (Örümcek Kadın), Split Britches, The Radical Lesbian Feminist Ter-rorist Theater Group (Radikal Lesbiyen Fe*minist Terörist Tiyatro Topluluğu), San Francisco’da Lilith, Minneapolis’te On the Foot of TheMountain (Dağın Eteğinde) İngiltere ve ABD’deki Feminist Tiyatro topluluklarının et*kinliklerinde avangart eğilimlere, fanteziye, parodiye, özgün kadın dramaturjisine, ortak özyaşamöyküsü uygulamalarına daha çok rast*lanmakta; feminist bilinç ile tiyatro becerisi*nin biraraya gelişiyle, dışavurumsal-doğaçlama bir canlandırma üslubunun varedildiği gö*rülmektedir

    Öte yandan, feminizm, sulandı*rılmış biçim altında, ticari tiyatroya da girmiş bulunmaktadır (örneğin, Steaming, Nell Dunns, kadın komedyası; I’m Getting My Act Together And Taking it On The Road, G Cr-yer-N Ford, Off-Broadway müzikali)


    Paris’ te, Les trois jeanne (Üç Jeanne’lar) kadın kaba*resi Theâtre Fontaine’de oyunlar oynarken, HCixouş’nun Le Portrait de Dora (Dora’nın Portresi) de S Benmussa tarafından Theatre d’Orsay’da sahnelenmiş 1976), bunu sanatlı bir düş dili yaratmaya çalışan kendi oyunu La Vie Singuliere d’Albert Nobbs (Albert Nobbs-’un Tekbaşına Yaşamı) izlemiştir, italya’da ise, az da olsa ödenekli yerleşik bir deneysel kadın tiyatrosu vardır (Roma’da Teatro della Maddalena) Almanya’da Feminist Tiyatro yazar*ları arasında G Reinshagen, F Roth, E Jeli-nek; İngiltere’de C Churchill gibi adlara yer verilirken, Franca Rame-D Fo’nun "Sadece Çocuklar, Mutfak, Kilise" oyununa bu alanda yetkin bir örnek olarak yer verilmektedir

    1980’de Köln’de "Kadın Tiyatrosu" temalı uluslararası bir şenlik de düzenlenmiştir Fe-ninist Tiyatro, bu tiyatroyu yapan kadınlar ka*dar çeşitlilik göstermektedir; anlatım biçimi olarak sanatlı bir üslup izlendiği kadar, doğ*rudan saldırgan bir üslup da izlenmektedir; bu nedenle, Feminist Tiyatro’nun ortak bir biçimi yoktur; ancak, ortak bir içeriği vardır
     

Bu Sayfayı Paylaş