Fecr-İ Ati Dönemi Sanatçıları Kimdir?

'Tarihi Bilgiler' forumunda Mavi_inci tarafından 13 Mart 2011 tarihinde açılan konu

  1. Mavi_inci

    Mavi_inci Özel Üye

    Sponsorlu Bağlantılar
    Fecr-İ Ati Dönemi Sanatçıları Kimdir? konusu
    Fecr-İ Ati Dönemi Sanatçıları - Fecr-İ Ati Dönemi Sanatçıları Kimdir? Fecr-İ Ati


    Fecr-i Ati

    Vikipedi, özgür ansiklopedi

    Türk Edebiyatı Dönemleri
    İslamiyetten Önceki Türk Edebiyatı

    Sözlü Edebiyat

    | Yazılı Edebiyat
    İslamiyet sonrası Türk edebiyatı
    Halk edebiyatı | Divan edebiyatı
    Batı etkisinde Türk edebiyatı
    Tanzimat Edebiyatı
    Edebiyat-ı Cedide


    Fecr-i Ati
    Milli Edebiyat
    Cumhuriyet Dönemi
    Fecr-i Ati bir Türk edebi akımıdır. Akımın temelinde eskiyi yıkmak; yani o günkü anlamıyla batılı düşünce sisteminden kaynaklanan felsefeyi,edebiyata uygulamak yatıyordu. Fecr-i ati'nin kelime anlamı "geleceğin aydınlığı" demektir.
    Fecr-i Ati'nin Edebiyat-ı Cedide’ye tepki olarak doğan bir akım olduğu savunulmuştur. Fecr-i Ati batıdaki benzerlerinde olduğu gibi belli ilkeler çevresinde birleşen bir yazın topluluğu biçiminde ortaya çıkmıştır.

    Fecr-i Aticiler [

    24 Şubat 1909’da sanat anlayışlarını, amaç ve ilkelerini bir bildiriyle açıklayan topluluk şu adlardan oluşmuştur:

    • Ahmet Haşim,
    • Refik Halit Karay,
    • Şehabettin Süleyman,
    • Ali Canip Yöntem,
    • Yakup Kadri Karaosmanoğlu,
    • Fuad Köprülü,

    Bu üyelerden kimileri anlaşmazlık ya da başka nedenlerle topluluktan ayrılmışlardır. 1912 sonlarında dağılan topluluğa önce simgesel olarak Faik Ali Ozansoy, sonra sırasıyla, Fazıl Ahmet, Hamdullah Suphi ve Celal Sahir Erozan başkanlık etmişlerdir.

    Sanat anlayışları

    Babıali’deki Hilal basımevinin bir odasında ilk toplantısını yapan ve Faik Ali’nin bulduğu Fecr-i Ati adını benimseyen topluluğun sanat anlayışı.. yayımladıkları bildiride yer alan şu düşüncede odaklaşır:
    "Sanat şahsi ve muhteremdir."
    Örnek olarak da şiirde simgeciler, öykü ve romanda Maupassant, tiyatroda İbsen alınır.

    Fecr-i Ati edebiyatının özellikleri



    • Duygusal ve romantik bir aşkı dile getirdiler.



    • Gerçekten uzak tabiat tasvirleri yaptılar.



    • Fransız- sembolistlerinden etkilendiler.



    • Edebiyatımızda ilk bildiriyi (beyannameyi) yani fecr-i ati beyannamesini yayımlayan topluluktur.



    • Herhangi bir yenilik getirememişlerdir.Serveti Fünun edebiyatının devamından öteye gidememişlerdir.



    • Tiyatro ile yakından ilgilenmişlerdir.

    sanat şahsi ve muhteremdir

    Sonuçlar

    Fecr-i Aticiler, kurumlaşmak isterken gözettikleri, yazının ve toplumsal bilimlerin ilerlemesine çalışmak, sanatçılar arasında birlik ve dayanışmayı sağlamak gibi amaçları yaşama geçiremediler. Edebiyat-ı Cedide’ye karşı olmakla birlikte ne tepkilerini açık seçik ortaya koyabildiler, ne de özellikle dil açısından ondan kopabildiler. Üstelik her fırsatta tersini belirtmelerine karşın Edebiyat-ı Cedide’nin süreği sayıldılar. Bir dergi çıkaramamaları ve başlangıçta Servet’i-Fünun dergisi çevresinde toplanmaları da buna yol açtı.
    Meşrûtiyet’le gelen görece özgürlük ortamından yararlanarak çıkarılmış değişik eğilimlerdeki dergilerde yazmaları ise dağınıklık getirdi. Ayrıca, "sanat şahsi ve muhteremdir" ilkesini, herkesin ayrı ayrı görüşlere sahip olması, sanatı değişik biçimlerde anlaması olarak yorumlamaları bu dağınıklığı çabuklaştırdı. Belli bir sanat anlayışında, belli değer ölçülerinde birleşmeyi değil, bireysel özgürlüğü ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği savunuyorlardı. Her biri yalnız kendi duyuşuna, kendi beğenisine göre bir güzellik yaratma çabası içindeydi.
    Bu durumun, Fecr-i Ati’nin bir yazın akımı değil, birbirlerine arkadaşlık duygularıyla bağlı genç sanatçıların oluşturduğu bir topluluk olduğunu gösterdiği savlanır. Nitekim, her biri sanatını bir başka yolda geliştirecek, değişen toplum koşullarında değişik sanat anlayışlarına varacaktır.
     

Bu Sayfayı Paylaş