Doğancık Köyü Baskil Elazığ

'Elazığ Tanıtımı' forumunda DeMSaL tarafından 13 Mart 2010 tarihinde açılan konu

  1. DeMSaL

    DeMSaL Özel Üye

    Sponsorlu Bağlantılar
    Doğancık Köyü Baskil Elazığ konusu Baskil Doğancık Köyü Bilgileri - Doğancık Köyü Hakkında - Milliuşağı Köyü - Doğancık Köyü Tanıtımı - Doğancık Köyü Resimleri



    Doğancık ,Elazığ Baskil ilçesine bağlı bir köyüdür.

    İlçe: BASKİL

    İl:ELAZIĞ

    İle Uzaklığı:41 km

    İlçeye Uzaklığı:3km

    Rakım:1450 m

    Nüfus:

    2000:146
    1997:555

    Tarihi

    Doğancık köyü eski ismi meliyan yani Milliuşağı dır. hasanoğlu dağının güney etklerinde Şalamut çayının doğusundan başlayıp Rışvanuşağı köyünün batısına kadar güneyinde Baskil ilçesi yani eski kervanyolu kuzeyde de hasanoğlunun su akarıdan zirveye kadar olan coğrafi bölge ile sınarları vardır.

    Doğancık köyü yerleşim yeri olarak çok eskiye dayanır. Buradaki tarihi kanıt olarak Hacıhasanbabab türbesi ve orada bulunan mezarlıkta bunun kanıtıdır.hacıhasanbabab türbesi yazılı belge olarak seceresinin 1200 lü yıllar olduğu tahmin edilmekte ki 1071 Malazgirt zaferi Anadolu da fetihlerin ve uç beylerinin sınırları genişletip Anadoluda ilerledikleri bilinmekte bu evrelerde işte Hacıhasanbabanın şehit edilmiş ve buraya defin yapılmıştır. Dolayısı ile melik baba kardeşi olduğu rivayet edilir melikbabanın mezarıda buğün yine doğancık köyü sınırları çerisinde aşağı çorgöris tepesinde kendi adı ile melikbabab tepesinde bulunmaktadır. Dolayısı ile hacı Hasanbaba türbesi dönemin hükümdarı tarafından seceresi yazılarak vakıf kuruluyor Baskil civarındaki halka hitap şeklinde yazılan secerede anlaşılacağı gibi kendisine saygı duyulması istenmekte ve buraların vakıf gibi değerlendirmekte kimsenin itiraz etmemesi hükümdar tarafından vurgulanmakta kerametleri anlatılmaktadır. Hacıhasnbabab mezarlığını incelediğimizde önce sadece Asafan mezrası Şubaşı mezrası ve Hamıkan mezrasının mezarlığı olduğu görülmekte daha sonra Türbenin güneyine doğru kütolar mezrasının mezarlığı asafan mezrasının bitişiginede hudular mezrasının mezarlığı devam etmekte mezarlığın doğusuna doğru şubası mezarlığı kuzeydoğusunada hamikan mezrasının aile mezarlığı daha sonrada yukarı mahale mezerlığı oluştuğu gözlenmekte şimdilede ise doğancık köylüsünün dışındaki insanların buranın tarihi ve manevi hurur verdiğine inarak bir çok vatandaşımız mezarlığa defin edilmiştir. Aile ve mezra incelemesine baktığımızda karşımıza şu veriler çıkmaktadır.

    Asaflar ezrasında Hüseyin nin 4 çocuğu Mehmetali ve Osman adında iki erkek kardeş ve iki kız kardeş olduğu biliniyor. Bu kızkardeşlerden biri buğünki adı ile dudikan da evleniyor. Diğer kız kardeşte subaşıdan cebi ailesiden evleniyor erkek kardeşlerdem Mehmetali kendi arazisini dışarıdan bugünkü Huduların atalarına ve kemerli mezrası sakinlerinin atalarına satarak bölgeden ayrılıp gidiyor. Geriye kalan Hüseyin in oğlu Osman ın Hasan Hüseyin Zeliha Ve Elif adında 4 çocuğu vardır. Bunların Soy adları Asutay dır.giden Mehet alinin çocuklarının Soy adları Aksu dur. Hudular mezrasında Hüsey AYBEK ataları var ve Dışarıdan gelen diğer ailede Bekir ve ve seyit kardeş amca coçukları Hüseyin Hüseyinin Ramazan ve Abdulah adında çocukları vardır. So ismleri Aytekindir. Şubaşı mezrasıda iki mahalleden oluşmaktadır. Bekirin oğlu ali yani Albekir mahallesi bu mahallenin sakinleri Aslanmirza soy adı ile anılan köy sakinleri diğer mahalede mola oğlu Mehmet Memilan mahallesi dir. Memilan ve Albekir mahallesinden subaşı mezrası oluşmaktadır. Kemerli köy sakinleri de bu günkü komşumuz Hacımustafa köyünden göç edip buraya yerleşmişlerdir. Hamikan mezrası da iki bu günkü Özbey ler ve ilhanlardan oluşmakta ayrıca yine Hacımustafa köyünden göç edip gelerek yerleşen Balıbey soy adı ile anılan Ahmet Lakapları olarak bilinmektedir.

    Köyümüzün coğrafi ve tarla isimleri incelendiğinde o isimlerin köyde yaşamış birisi ile özdeşleştiği ortaya çıkmaktadır. Yine köyümüzün subaşı mezrasının Albekir Mahallesinin güneyinde kilise kalıntıları ve yerleşim birimi olduğu kalıntılardan çıkmakta ayrıca asırlık ağaçların sahiplerinin adı ile anıldığını daha köylülerimiz tarafından kullanılmakta olduğu ortadadır. Tabi köyümüzdeki insanların soy acını çıkarmak tek başına yapılacak bir iş değil buna tüm köy halkının atasını merak edip eski yaşlı insanlarımıza bilgileri sormak ve bölgede ağaçlara ve coğrafik mekanlara verilen isimlerin nereden geldiğini incelemek bu incelemede soy ağacında çıkan isimlerle karşılaştırmak gerekir ayrıca köyümüzde bulunan asırlık ağaçlarımıza sahip çıkmak gerekir bunları koruma altına almamız gerekir bu ağaçların kesilmememsi için mücadele vermemiz gerekir ki belki ekonomik ve ziraat açısından düşünülürse kesilmesi uygun olacak fakat tarih ve manevi değer olarak ölçüldüğünde o asırlık ağaçların kesilmememsi ve korunması köyümüz açısından daha değerli olacağı kanaatindeyim eğer köyümüzde sivil toplum olarak örgütlenebilir dernekleşirsek inşallah kurul oluşturarak köyümüzün ortak tarihi değerlerine ve maneviyatına sahip çıkacak ve yaşatacak bizleriz küreselleşen dünyada köyümüz insanının dünyanın bir çok noktasında olduğunu hepimiz biliyoruz hatta okyanus ötesine kadar bile gidilmiştir. Şayet derneğimiz kurulursa gelişen dünya teknolojisi ile bu uzakta olan insanlarımıza ulaşıp onların yalnız olmadığını hatırlatır. Köyümüz değerlerine değerini katmış oluruz. En önemlisi bağlarımızı koparmamak gelecekte çocuklarımıza ve torunlarımıza bırakacağımız en büyük miraslardan biride budur. Önümüzdeki günlerde köyümüzün Pospanan mezrası ve yukarı mahhale üzerindeki çalışmalarım devam ettiğinden dolayı hazırlamadım hazırladığımda o çalışmayıda buarada halkımızın bilgisine arz edeceğim saygılarımla tüm köylülerimizden yardımlarınızı bekliyorum.

    Kültür

    Çin takviminin eskiden yaşlılar tarafından kullanıldığına şahit oldum. Şöyleki köyde yaşlı insanlar bu sene neyin senesi diye oda bu sene işte fare nin derdi ve çok bereketli bir yıl olacağını havyalara göre yorum yapıldığına şahit oldum buradan şu anlaşılıyor kayıt ve tarihin tutulmadığı köyümüzde çin takviminin kullanıldığını göstermekte tarihi kayıt veya başka bir kaynakta elimizde yok ayrıca köyümüzde her yıl eski hesap veya ay isimleri ile Çıla nın 20 sinde sersal kutlaması yapılırdı ne için yapıldığını bilmiyorum fakat çocukluğumda köydeki gençler işte çılanın 20 sinde bir gurup oluştururlardı bu gurupta biri geleneksel kadın kıyafeti giyer birde koca adam kıyafeti giyerdi ev ev dolaşılır kız kaçırma oyunu sergilenirdi o sergilenen evde hediye olarak ceviz pestil un tereyağı vb yiyecekler verirdi bu yiyecekler toplanırdı bir eve gidilir ve orada kümbe yapılırdı bu kümbe hazırlanana kadar toplanan çerezler yenilir ve çeşitli oyunlar uynanarak gecenin geç saatlerine kadar eylenilir ve sonunda da kümbe yenilirdi oynanan oyunlar çay tabaklarının altında yüzük saklama oyunu sinek ısırma oyunu ağa oyunu hırsız polis oyunu buna benzer bir çok oyun oynanır ve oyun ve şakalar yapılırdı bu oyunları eski dedelerimiz daha zevkli yaptıkları pehlivanlık oyunları da sergilerlerdi buda SIMSIMİ oyunu idi sımsımi oyunu en az 2 kişi veya çoklu oynanan bir oyundur bu oyun aynenen güreş gibi meydana çıkılır rakibin sırtına yumruk vurulur. Bu yomruk sıra ile birinin sırtına vurma işlemi yapılır yıkılan ya da çekilen yenilmiş olur. İşte hangi genç daha güçlü bir nebzede güç gösterisi yapılırmış. Çocukluk yılarıma rastlayan bir Mehmet Emin SEKİN cinayetle bu bahsi geçen oyunlara ara verildi ve köylerinde her geçen gün göç vermesi ve gençliğin eğitim veya ekonomik sebeplerden dolayı şehirlere göç etmesi sonucu bu geleneksel oyunlar hep hafızalarımızda anı olarak kaldı. Bu gün oynanmıyor. Benim yaşımdaki köylülerimiz çok iyi bilirler bizden sonraki nesil bu oyunların sadece isimlerini duymuşlardır. Tabi eski yıllarda köylerde yaşayan nüfus yoğunluğu fazla şimdiki yaşam tarzının çok tersi bir orta oyun aktivitelerin bol olduğu bir yaşam tarzı vardı. içli köfte özelikle runi malyan çok meşhurdur

    Coğrafya

    Elazığ iline 41 km, Baskil ilçesine 3 km uzaklıktadır.

    İklim

    Köyün iklimi, karasal iklimi etki alanı içerisindedir.

    Ekonomi

    Köyün ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır.

    Muhtarlık

    Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de yapılmaktadır.

    Köy Muhtarı: MUSTAFA AYTEKİN

    Muhtarlık Erişim Bilgileri:

    Telefon: 0 (424) 241 49 40
    Cep Telefonu: 0 (536) 724 92 90

    Altyapı bilgileri

    Köyde ilköğretim okulu vardır. Köyün hem içme suyu şebekesi hem kanalizasyon şebekesi vardır. Ptt şubesi ve ptt acentesi yoktur. Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur. Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır.

    [​IMG]

    Kaynak : Vikipedi, özgür ansiklopedi
    Kaynak : Yerel Net


    Köyünüze ait bilgi ve resimleri bu konu altında paylaşabilirsiniz
     

Bu Sayfayı Paylaş