Bir Erkek Kadın iç çamaşırı Satabilir Mi?

'Dini Sorular ve Cevaplar' forumunda Dine tarafından 29 Nisan 2010 tarihinde açılan konu

  1. Dine

    Dine Özel Üye

    Sponsorlu Bağlantılar
    Bir Erkek Kadın iç çamaşırı Satabilir Mi? konusu BİR ERKEK KADIN İÇ ÇAMAŞIRI SATABİLİR Mİ?

    Bu konuda fıkıh kitaplarımızda bulabildiğimiz mâ`lûmatlar şunlardır: Bir şeyin alım-satımının yapılabilmesi için onda aranân şartlardan biri de o şeyin "mâl-i mütekavvim" olmasıdır (bk Mecelle md199) "Mâl-i mütekavvim" olması demek, onunla yararlanmanın mübah olması ve el altında bulunması demektir(bk Mecelle md127) Bununla beraber diğer şartlarını da üzerinde bulunduran (Mevcut, teslim edilebilir ve malum olması gibi bk meceIle md197-204) bir satış eşyasının alım-satımı normal hallerde câizdir

    Ancak meselâ bıçâk, "Mütekavvim" bir mal olmakla beraber, "çabuk, şu bıçağı bana sat, falancayı öldürecegim" diyen birine o bıçağı satmak uygun olmaz Çünkü bu, şerre ve kötülüğe yardım etmek demektir Bu durumda sahibi o bıçağı satarsa, şartları bulunduğu için alım-satım sahih, aldığı para da helaldır ama, aynı zamanda bir günah işlemiştir İşte böyle, bir helalle bir haramın çatıştığı yerde haramdan kaçılır, varsın helâl da işlenmemiş olsun "Def i mefâsid celb-i menâfi`den evlâdır"( Mecelle md 30) Allah (cc) "Iyilik ve takvada yardımlaşın, günah ve düşmanlıkla yardımlaşmayın" ( Mâide (5) 2) buyurur

    Işin bir bu yönü vardır Bir de İslam`ın müslümanın şahsiyetine verdiği diğer yönü vardır "Kim hangi kavme benzemeye çalışırsa o da onlardandır"(Ebu Davud, libas 4; Ahmed N/50) buyurulmuştur Bu hadîs-i şerif çok büyük psikolojik gerçeklere işaret eder Insanlar sevdiklerini ve üstün gördüklerini takdir ederler, onları görmekten hoşlanırlar, ruh ve duygu dünyâları onlarla meşgul olur Derken düşünceleri; arkasından kiyafetleri, hattâ fizikî görünümleri, karakterleri ve şahsiyetleri onlarla benzeşir İşte bütün bunlardan ötürü denmiştir ki:

    "Ayakkabıcı veya terziye fasıkların giydiği bir model ve kiyafet ısmarlansa ve ısmarlayan buna normalinden de fazla ücret vermeyi teklif etse bunu kabul etmesi hoş değildir, çünkü bu masiyet ve günaha yardım etme demektir"(Kâdihân NI/404)

    "Bir ayakkabıcıya birisi, mecûsilerin ya da fâsıkların modeli olarak bilinen bir ayakkabı ısmarlasa, ücretini de fazlasıyla verse, dikmesi uygun olmaz, denmiştir Kezâ, terziye de fâsıkların giydiği bir model ısmarlansa, onun dikmesi de ugun değildir "(Kâdîhan NI/426)

    "Fâsıkların giymekte olduğu kiyafet istenirse yapmaz"(Bezzâziye VI/359)

    "Eğlence aleti yapacağını bildiği insana belli bir ağacı satmak, bir zaruret olmaksızın giyeceğini bildiği erkeğe ipek satmak, eşkiya ve yol kesicilere silah satmak da böyledir Alım-satımın şartları ve rükünleri mevcut olduğu için, alım-satım sahihtir ama, bunu yapan günahkârdır Cumhurun görüşü budur" (Mustafa Saîd el-Hinn, Eserü`1-Ihtilâf 375 (Ibn Kudâme, Mugni IV/222` Ramli, Nihayetü`1-muhtâc NI/454-455 ten) "Kuyumcunun (sadece erkeklerin kullanabileceği) altın yüzük imal etmesi ve satması günahtır" (Muhammed Sirbinî el-Hatib, Mugnil-muhtâc I/307)

    "Kasap, (kuruyemişçi), ekmekçi vb içki mezesinde kullanılacağını bildikleri mallarını satamazlar Sadece içki kadehi olarak kullanılan kaplar da böyledir Erkeğe, kendisinin giyeceğini bildiği ipegi satamaz, ama kadına satar: Kumar oynamaları için çocuklara ceviz satamaz"(Ibn Kudâme, el-Mugnî IV/246)

    Durum böyle olunca, mesela mayo, özellikle de kadın mayosu satmak uygun olmaz Çünkü normal olarak mayo sadece yüzerken giyilir ve örtünmesi gereken yerleri tamamen örtmez Örtünmeye riâyet etmemek fısktır, örtünmeyen de (kadın olsun, erkek olsun) fâsıktır Fâsıka, fıska ait birşey satmak ise günahtır Ancak haramda kullanılacak bir şeyin satışının uygun olmaması için, mutlaka haramda kullanılacağının bilinmesi gerekir Eğer haramda kullanacağı kesin değilse bir sakıncası olmaz Bu durumda onu haramda kullanan sorumlu olur

    Ama diğer kadın ya da erkek iç çamaşırlarında durum böyle olmayabilir Çünkü onlar gösterilmemesi gereken insanlara gösterilmeden de giyilebilirler Bu yüzden onların satışının haram olduğunu söylemek mümkün değildir Ancak çok mahrem çamaşırları karşı cinslerin imal etmesi veya diğer cinse satması (Allahu a`lem) haram olmasa da mekruh olmaktan da kurtulamaz Çünkü bu, şahsiyeti zedeler ve hayâyı ortadan kaldırır Bu da dolaylı olarak kötülüklere kapı açar Yani burada mahzur üçüncü basamaktadır, bu yüzden de mekruhtur denebilir

    Ama, meselâ içki ve domuz eti satışında mahzur birinci basamakta, yani esastadır Onun için burada hem alışveriş batıldır, gayrı-sahihtir, hem de alınan para haramdır Fasıkların sadece fıskta kullanacakları elbise ya da eşyayı satmadaki mahzur ise ikinci basamaktadır Bu yüzden alışveriş sahihtir, ancak bu muameleyi yapmak haramdır ve günahtır

    Şapka üretimine ve satımına gelince: Şapka bugün artık Islama muhalefet için, yani fısk için giyilen bir kıyafet olmaktan çıkmıştır, bu yüzden yapılmasında ve alınıp satılmasında bir mahzur kalmamıştır denebilir Mazıyi hatırlayanların takva yönünü seçmeleri ise ayrı bir husustur

    Fötr şapka için ise aynı şeyi söylemek zordur Çünkü onun bazı tipleri hâlâ Islam dışı inanç sistemlerini temsil ediyor

    Sonuç olarak diyebiliriz ki, edebini ve hayasını hâlâ muhafaza eden kadınların özellikle iç çamaşırlarını (sütyen dahil) bütünüyle kendilerinin dikmeleri gerekir Bu ekonomik açıdan da önemli bir konudur Ikinci derecede ise hiç olmazsa, erkeklerden satın almamalıdırlar Keza erkekler de bu tür ihtiyaçlarını kadınlardan temin etmemelidirler




    İslam Fıkhı Ansiklopedisi
     

Bu Sayfayı Paylaş