Ambar Köyü Hakkında Bilgi Ayrancı Karaman

'Karaman Tanıtımı' forumunda SeLeN tarafından 25 Ocak 2011 tarihinde açılan konu

  1. SeLeN

    SeLeN Site Yetkilisi Editör

    Sponsorlu Bağlantılar
    Ambar Köyü Hakkında Bilgi Ayrancı Karaman konusu Ayrancı Ambar Köyü - Ambar Köyü Hakkında - Ambar Köyü Resimleri - Ambar Köyü Tanıtım



    Plaka Kodu : 70
    Posta Kodu : 70500
    Telefon Kodu : 0 338
    Köy Nüfusu : 2021
    Rakım :1033 (?)
    Bağlı Olduğu ilçe : Ayrancı
    İli : Karaman

    Ayrancı’nın 18 km kuzeydoğusunda yer alan köy, doğusunda Böğecik köyü ve Akgöl, Batısında Akçaşehir kasabası, kuzeyinde Kavuklar köyü ve güneyinde Kale köyü ile çevrilmiştir.
    Etrafı küçük tepelerle çevrili olan köyde orman ve akarsu yoktur. Ancak bahçeciliğe önem verilmesi nedeniyle köy yemyeşil bir görüntüye sahiptir. Köyün 6 km doğusunda Akgöl ve Düden vardır.
    Köy bir ovada kurulmuş olmasına rağmen, evlerin birbirine çok yakın ve düzensiz inşa edilmesinden dolayı sokaklar da düzgün olmayıp, aynı zamanda çok dardır.
    İ.H.Konyalı köyü “eski ve muhteşem bir medeniyetin edebiyet uykusuna daldığı bir yer” olarak tanımlamıştır.
    Geniş ve verimli topraklara sahip olan köy halkı çoğunlukla tarımla uğraşmakta, büyükbaş ve küçükbaş hayvancılığın yanısıra bahçeciliğe de büyük önem vermektedir. Ayrancı barajından gelen suyun yanında Sulama Kooperatifi aracılığıyla açılan yeraltı su kuyularından da yararlanılmasıyla köyün ekonomisi zenginleşmiştir
    Ayrıca köyde yetişen gençlerin özellikle İstanbul’a, çalışmak amacıyla gitmeleri nedeniyle genç nüfus azalmış olmakla birlikte, çalışma hayatında başarılı olan ve köy ile ilişkilerini koparmayan bu kişiler köyün ekonomisine büyük katkı sağlamaktadırlar.
    Eğitim ve öğretime önem verilmesi nedeniyle okur-yazarlık oranı yüksektir.
    Köyde ilköğretim okulu, Sağlık Ocağı, Toprak Su Kooperatifi ve Tarım Kredi Kooperatifi bulunmaktadır.

    Köyün Tarihçesi ve isminin verilmesi

    Yaklaşık 150 yıl önce, köyün bulunduğu yer Divle (Üçharman) köyünde oturanların çiftliği olarak kullanılmaktaymış. Verimli ovadan kaldırılan hububatın Divle’ye taşınması zor olduğundan, yer altına kazılan mahzenlere saklanıyor ve ihtiyaç olduğunda Divle’ye götürülüyormuş. Divle’den buraya hububat almaya gelenlere nereye gittikleri sorulduğunda “Anbar’a gidiyorum” derlermiş. Daha sonra bu kişilerden bazıları Divle’ye dönmeyerek buraya
    yerleşmişler ve köyün adı “tahıl depo edilen yer” anlamında önce Anber Arası sonra Anbar olmuştur.

    Merkez Divle köyünün çiftliği olarak kullanıldığı sıralarda Divle'ye çok uzak olduğu için topraktan kaldırılan mahsülü Divle'ye götürmek zor olacağından burada sarnıç şeklinde taştan yapılmış yereğe toprağı kazıp içine mahsülü koyarlarmış. Buğdayın burada depolanması sebebiyle köy adını almıştır.

    Köyün kuzeyinde yer alan Akgöl, Düden ve Orta Göl koruma altına alınarak birinci derece sit alanı ilan edilmiştir. Akgöl güney sınırında Hititlerden kalma oyma mezarlar bulunmaktadır. Ayrıca arkeolojinin en değerli eserlerinden İskenderiye Lahdi bu köy hudutlarında çıkarılarak İstanbul Arkeoloji Müzesine taşınmış ve hala sergilenmektedir.

    Eskiden köyün antik ismi Sidemara olarak bilinmekteydi. Önemli bir yerleşim merkezi ve az bilinen yeraltı şehirleri ile Ayrancı'nın en önemli köylerindendir.

    Önceleri ismi Asar-ı Hisar (Kaleler Şehri) daha sonra Anbar Arası, en sonra da Ambar'dır.

    Coğrafyası

    Nüfus: 620
    Doğal Durum: Ayrancı kasabasının kuzeyinde üç tarafı küçük bodur denen dağlarla çevrilidir. Kuruluşu eski olan (Bol buğday yetiştirildiği için)
    Divle köyünün çiftliği olarak kullanılmış, burası Divleye
    çok uzak olduğu için topraktan kaldırılan mahsülü Divleye
    götürmek zor olacağından burada sarnıç şeklindeki taştan yapılmış,
    yere toprağı kazıp içine koyarlarmış.İşte Anbar adı buğdayın burada
    depolanmasından ileri gelmiştir. Doğusu Böğecik,batısı
    Akçaşehir(Adışar) kasabası,güneyi Saray köyü,kuzeyi
    Kavuklar köyü ile sınırlıdır.Doğusunda Düden, Kurtboğazı,
    Ebederesi, Hüyük, Batısında: Terezi, Semali,Mısırlı,Tolu,güneyinde:Çaparlı,Topraktepe,
    Gökkaya,Çukurkaradağı,Kuzeyinde:Koraşburnu,
    Hacı Aziz’in yeri gibi semtler yer alır. Kuzeyinde:
    Akgöl,Ortagöl,Düden gölü olmak üzere kaynağını
    İvriz suyu ve Koraştan çıkıp İbrala kasabası üzerinden
    geçip açılan yeni kanalla beslenen üç birleşik göl bulunmaktadır
    .Bu gölün bir ucu kayaya dayanır.Kayanın birleştiği
    yerde su batmakta ve nereye gittiği belli değildir.
    İçinde balık ve çeşitli göl kuşları vardır.
    Dağa yaklaşık tarafından tarihi kaldırımlı yol geçer.
    Orman yoktur.Bozkır halinde olup,Ayrancıya
    17 km. uzaklıkta bulunmaktadır.
    Tarihi Durumu ve Anbar Adının Alınışı İlk zamanlar Divle sancağına bağlı çiftlik olarak kullanılmıştır.
    Sidemara Kralı ve onun yerleşmesiyle böylece adı da
    Sidemara şehri olmuş, o zamanın yapı tarzı kale
    şeklinde yer altı şehirleri yapılmıştır.Bundan sonra adı
    değişmiş Asarı Hisar olmuş.(Kaleler Şehri) Daha
    sonra Anbar arası,en sonunda yukarıda belirttiğimiz
    gibi Anbar olarak yaşamaktadır.Şimdiki bulunan halk
    Divleden gelip yerleşmedir.

    Gelir Kaynakları

    Köy halkının geçim kaynaklarının başında tarım gelmektedir. Tarımda ekin,pancar,nohut,fasulye,yulaf üretimi yapılmaktadır. Tarımdan sonra gelir kaynaklarının başında hayvancılık gelmektedir.Genelde küçükbaş hayvancılık yapılmaktadır.Bunun dışında bahçeçilikte yapılıyor.Bahçelerde kiraz,vişne,elma ve bundan başka hırtlak yetiştirilir..Ve bu bölgeye has(Karaman'a) dobalan çıkartılır.Yapı olarak patatese benzer.



    [​IMG]

    Ambar Köyüne Ait Resim ve bilgileri Bu başlık altında paylaşabilirsiniz
     
  2. SeLeN

    SeLeN Site Yetkilisi Editör

    KÖYÜMÜZDE DÜĞÜN
    Köyümüzde
    düğünlerin kutlanışları bazı değişikliklere rağmen hala güzelliğini
    korumaktadır. Şimdi kısa başlıklar altında düğün konusunu
    açıklayalım:

    SÖZ KESME
    Aile, çocuklarının
    düğün çağının geldiğine karar kılınca; genellikle anne aracılığıyla çocuğun
    aklında birisinin olup olmadığı sorulur. Eğer aile çocuğun söylediği kızı
    beğenmez ya da yeterli bulmazsa kendi kararlaştırdıkları gelin adaylarını anne
    aracılığıyla çocuklarına duyururlar. Bu arada anne oğluna kendi beğendiği kızı
    çeşitli açılardan överek onu ikna etmeye çalışır. Sonuçta karar verilen gelin
    adayı ve ailesi aracı kişilerce haberdar edilir ve olumlu cevap gelmesi halinde
    iki tarafın da tanıdığı ve sevdiği bir kişi başkanlığında kız istemeye gidilir.
    Ziyaret sebebi açıklanır, kahveler içilir. Kız tarafı düşünmek için biraz süre
    ister. Cevap olumsuz ise durum karşı tarafa kibarca bildirilir ama eğer cevap
    olumlu ise bir başka akşam oğlan tarafı davet edilir. Cevabın olumlu olduğu
    bildirilir ve oğlan tarafınca getirilen tatlılar ağız tadıyla yenir. Aynı akşam
    düğünde yapılması gerekenler konuşulur ( takı çeyiz
    vs.)


    NİŞAN
    Her iki tarafın belirlediği bir
    tarihte nişan merasimi yapılır. Nişan merasimini diğer bir ismi de şerbet
    içmedir. Ailelerin ileri gelenlerinden birisi tarafından nişan yüzükleri takılır
    ve takı merasimi başlar. Takı töreninden sonra oyun havaları eşliğinde oynanır.
    ( eskiden defle birlikte söylenen türkülerle oynanırdı. )
    Nişandan evliliğe
    kadar olan dönemde ailelerin karşılıklı yakınları ziyaretler edilir böylece
    gelin ve damadın kaynaşmasına, ve birbirine ısınmasına yardımcı olur.
    Nişan
    döneminde kız tarafınca yapılan baklavalar oğlan evine gönderilir ve oğlan
    evince yakın akrabaya dağıtılır. Nişan ile düğün arasına Kurban Bayramı girerse
    oğlan evi kız evine gösterişli bir kurbanlık hazırlar, kurbanlık boyanır ve kız
    evine hediye olarak götürülür.


    DÜĞÜN HAZIRLIKLARI
    Oğlan evi gerekli hazırlıklarını yapar ve kız tarafıyla
    karalaştırılan bir tarih belirlenir. Her iki aileden oluşan bir heyetin
    başkanlığında Ereğli'ye alışveriş yapmaya gidilir. Bu olaya halk arasında gayıt
    görme denir. Dükkan dükkan gezilerek eksiklikler tamamlanır. Alınan eşyalar
    kızın çeyiz sandığına yerleştirilir ve düğünden bir gün önce oğlan evine
    getirilir.


    BAYRAK DİKİMİ
    Düğünler genellikle
    Pazar günü yapılır. Zorunlu durumlarda Perşembe gününe de kaydırılabilir. Pazar
    düğünleri için Perşembe sabahı; Perşembe düğünleri için pazartesi sabahı oğlan
    evinde bayrak dikilir. Bayrak artık düğünün başladığını gösterir. Bayrak köy
    halkınca görülebilecek yüksek bir yere dikilir ve o evdeki düğünün en önemli
    göstergesidir. Sabah erken saatlerde köy kahvesinde toplanılır. Dua yapıldıktan
    sonra eleğin üzerindeki bayrak kaldırılır ve içindeki kuruyemişler kahvedekilere
    dağıtılır. Düğün sahiplerince sigara ikram edilir.
    Bayrağın dikilmesiyle
    birlikte hareketlilik başlar.Cuma günü koyunlar kesilir cumartesi günü verilecek
    yemek hazırlıkları başlar. Cumartesi günü erkenden pişirilmeye başlanan yemekler
    öğle namazını takiben oğlan evinde ve komşu evlerde köy halkına ikram edilir.
    Yemek dağıtımı için gerekli malzemeler komşulardan toplanır.
    Üzülerek
    belirtmek istiyorum ki artık bu güzel adetimiz unutulmaya başlandı. Şimdilerde
    şehirde yaptırılan etli ekmekler, düğün yemekleri geçiştiriliyor. Bunun yorumunu
    sizlere bırakıyoruz.


    KINA GECESİ
    Düğünden bir
    önceki gün, tutulan saz ekibi (çalgıcılar ) öğle sonu köy kahvesinde çalmaya
    başlar. Hava kararırken kız evine gider ve orada bir buçuk saat kadar çalar.
    Daha sonra oğlan evine geçilir. Oğlan evine geçildikten biraz sonra gençler
    türküler söyleyerek kız evine gider ve oradan bir miktar para karşılığı kına
    kurtarırlar.



    GELİN ALMA
    Pazar sabahı
    çalgıcılar ( saz ekibi ) köy kahvesinde çalmaya başlar. Saat 9- 10 civarında kız
    evine gidilir. Kız evinde çalmaya devam eder. Bu arada damat tarafı gelini gelin
    arabasına bindirmekle meşgul olur. Bu arada köyde arabası olanlar arabalarını
    kız evine getirirler. Bunlardan başka iki adet traktör römorklarıyla birlikte
    beklerler. Bunlardan birisine kızlar birisine erkekler biner. Arabalara da yakın
    akrabalar biner. Konvoy halinde mezarlık ve civarında bir tur atılır. Arabalar
    Taşkestik mevkiinden döner ve oğlan evinin yolunu tutar. Oğlan evinde yakılan
    üzerliklerin kokusu düğüne ayrı bir tat katar. Gelin arabası oğlan evine
    girerken önünde bir koç kesilir. Bunu takiben gelin arabadan inmek için
    kayınpederiyle sıkı bir pazarlığa oturur. Nihayet alkışlarla gelin iner ve damat
    önceden cebine konulan bozuk paraları dört bir yana saçmaya başlar. Çeşitli
    adetler eşliğinde gelin evine girer ve beş dakika sonra dışarı çıkar takı töreni
    başlar. Misafirler düğün sahibini tebrik ederek oradan
    ayrılır.



    KÖYÜMÜZÜN MAHALLİ
    YEMEKLERİ
    Köyümüzde yemek kültürünün önemli bir
    bölümünü hamur işleri oluşturur. Eskiden hemen her gün mayalı sıkma ve börek
    yapılır ve bunlara genel olarak SICAK denirdi. Yemekleri şu şekilde
    sıralayabiliriz:
    ÇORBA: Yoğurtlu çorba ( düğün çorbası ) şehriye çorbası,
    mercimek çorbası arabaşı
    YEMEKLER: calla, bozbaşı, bozsulu haşlama, dolma,
    patlıcan, nohut, fasulye, yağlı ufak, kabak, mülükü
    Bulgur pilavı. Pirinç
    pilavı.
    Ve tabiî ki Arabaşı
     

Bu Sayfayı Paylaş